RAPORT FACUT DE CATRE UN OFITER DE INFORMATII DESPRE: Dezinformare si Mass Media

UN SPLENDID RAPORT FACUT DE UNUL DINTRE PRIETENII MEI – SPECIALIST OFITER DE INFORMATII – DESPRE:

Dezinformare si Mass Media

mass-mediaPosibilitatiile de a transmite informatii in randul maselor au crescut fantastic in ultimii ani, direct proportional cu proliferarea mijloacelor de informare. Plecand de la aceasta, cresc si posibilitatiile de a strecura elemente de dezinformare pentru “orientarea” opiniei publice in directia dorita. Practic, toti cetatenii sunt relativ identici in fata fluxului de informatii si, cel putin teoretic, liberi de a-l accepta sau refuza. Au trecut vremurile cand poporul era adunat in piata pentru a-si asculta conducatorii si a fi la curent cu evenimentele. Acum acestea ajung la fiecare acasa, fiecare putand obtine informatiile “la cald”. Daca vrea si are capacitatea necesara, oricare dintre noi poate tria aceste informatii in vederea formarii unei opinii proprii; daca nu, si se intampla tot mai des, cetateanul cade sub influenta celui ce furnizeaza si uneori manipuleaza informatia. Mijloacele moderne permit nu numai influentarea unui numar mare de indivizi, ci si aducerea in permanenta de stiri proaspete, de actualitate din domenii si de pe arii tot mai intinse, care capteaza atentia si duc chiar la aparitia unei stari de dependenta. Suporturile de informatii sunt diferite, dar in mare sunt trei care se diferentiaza prin mai multe elemente. Conditiile tehnice nu sunt aceleasi, persoanele carora li se adreseaza sunt diferite, cel putin in parte, si modul de prezentare a stirilor este foarte diferit.

Radioul

A fost unul dintre primele sisteme de informare in masa si implicit de punere in practica a actiunilor de dezinformare. Desi in prezent pare desuet, radioul isi mentine si chiar isi creste capacitatea o data cu proliferarea radiourilor de mici dimensiuni.
Radioul ridica si delicata problema a difuzarii emisiunilor la mare distanta pe unde scurte, adresandu-se unor populatii aflate la mare distsanta de punctul de emisie. Nu putem uita actiunile de dezinformare practicate de ambele parti in timpul razboiului rece, mergandu-se pana la incitarea la nesupunere. Actiunilor de dezinformare li se raspundea cu actiuni de aceleasi gen si uneori cu masuri tehnice de bruiaj.
In prezent, pe alocuri emisiunile in frecventa modulata sunt atat de aglomerate incat se bruiaza reciproc, scazand efectele celor marcate de propaganda si ideologice, in fapt dezinformare.

Televiziunea

In prezent este principalul mijloc de informare care isi acopera rolul de vector informational cu acela de sursa de amuzament si de cultura.
Televiziunea, pe langa imagini care daca nu sunt trucate sau trunchiate, exprima fidel realitatea, si prezinta si comentarii care au rolul de “a orienta”. Vocea, infatisarea, prezenta scenica a crainicului pot influenta uneori decisiv acuratetea informatiei.
Cei ce practica dezinformarea actioneaza prin acesti moderatori, dar si prin selectia de imagini pentru a transmite mesajul dorit, care nu este de cele mai multe ori conform cu realitatea.
Transmiterea imaginilor prin satelit a largit considerabil aria de aplicare a dezinformarii prin televiziune, furnizarea de programe, imagini si stiri devenind o preocupare de baza a specialistilor dezinformatori.
Nu putem trece peste modul in care televiziunea a transmis “Revolutia romana in direct”, in fapt, un complex, care au influentat nu numai oamenii de pe strada, dar si militarii cu experienta. S-a crezut atunci ca “apa este otravita”, bande de securisti “trag din orice pozitie”, comandouri straine ataca porturi si aeroporturi, in confuzia generala, pe langa schimbarea de regim necesara, cazand si peste o mie de “victime colaterale”.
Televiziunea este, in intreaga lume, ca si la noi, un teren al unei puternice si sustinute lupte de influenta, care se pare ca nu se va sfarsi prea curand.

Presa scrisa

Desi concurata puternic de televiziune si radio, ramane totusi un mijloc de baza de influenta si implicit de aplicare a dezinformarii.
Presa scrisa are si un avantaj, este mult mai diversificata si in ultimul timp bogat ilustrata.
Ziarele trateaza subiectele diversificat, abordandu-le din unghiuri diferite si uneori putand chiar sa revina sau sa retracteze.
Chiar si in domeniul imaginii, presa scrisa are un avantaj. O fotografie buna, inteligent selectata, se poate impune mai bine decat un film sau un program radio.
Presa ramane un domeniu in care rigoarea devine necesara in prezentarea scrisa, deoarece gandirea este mai mult de domeniul argumentatiei, decat al seductiei, prin intermediul vocii sau imaginii, deci se poate concluziona ca scrisul este mai intelectual, iar audiovizualul mai afectiv.
Dezinformarea prin presa este mai veche decat cele mai inainte prezentate si s-a aplicat cu mare succes in trecut. Nu putem de exemple mai edificatoare decat “bataliile” intre ziarele comuniste si cele capitaliste care se atacau si contra-atacau reciproc , folosind arsenale dintre cele mai variate, inclusiv provenite din sertarele serviciilor speciale.
Nu intamplator, ziarele occidentale intrau foarte greu in Romania inainte de 1989, iar cele autohtone aveau continut identic, preamarind superioritatea sistemului socialist.
In prezent exista o suprasaturare cu informatii prin toate canalele mass-media, mesajele transmise de dezinformatori fiind percepute de grupuri mai restranse de oameni. Fiind permanent bombardati la unison cu aceleasi informatii, oamenii nu le cred. Aceasta este, se pare, si explicatia pentru scaderea numarului de cititori ai ziarelor casi al celor ce asculta (vizioneaza) programele de stiri.

Autor: Ela Simona

Comentează:

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s